• FAQs.

    Under finner du svaret på de mest vanlige spørsmålene

    Hva er Skioo?

    Skioo er en helt gratis applikasjon, som gir ski- og brettkjørere direkte tilgang til bakkene i et stort utvalg alpinanlegg i Sveits og Norge. Som Skioo-bruker trenger du ikke å vente i kø foran billettluken for å kjøpe heiskort - og du trenger heller ikke å kjøpe heiskort på forhånd. Du oppretter simpelthen en brukerprofil, legger til et gyldig keycard, og er nesten klar for å stikke rett i bakken.

    Når du har lagt til keycardet ditt i din Skioo-brukerkonto, kan du velge mellom to betalingsmåter:

    • Med  ‘Automatisk betaling’ (anbefalt) blir betalingskortet automatisk belastet etter endt uke, basert på din aktivitet. Etter hver bruksdag får du et sammendrag på epost.
    • Med ‘Forhåndsbetaling’ setter du jevnlig inn et selvvalgt beløp på keycardet, men minimum prisen for et dagskort i det aktuelle anlegget. Du kan når som helst sjekke din saldo i brukerprofilen din.

    Det spiller ingen rolle hvilken betalingsmåte du velger, for Skioo sørger for at du til enhver tid får riktig pris hos våre partneranlegg, i forhold til ditt bruk og anleggets prisliste.

    Koster det noe å være Skioo-bruker?

    Skioo er en helt gratis løsning; det er ingen gebyrer eller skjulte kostnader.

    Hvis du registrerer deg som Skioo-bruker og kjører på ski eller brett i et våre partneranlegg, så får du alltid den beste prisen som alpinanlegget kan tilby i forhold til gjeldende prislister.

    Jeg har nettopp opprettet en Skioo brukerkonto. Hva gjør jeg nå?

    Når du har opprettet en brukerprofil, så er neste steg å registrere ett eller flere brukere, og selvsagt keycards.

    Hvis du ikke har keycard liggende, kan du bestille ditt personaliserte Skioo keycard for bare 50 NOK. Når du har bestilt ditt nye keycard, så blir det sendt direkte til din registrerte adresse innen få virkedager. Alternativt kan du kjøpe et keycard i billettluken og legge det til i din Skioo-brukerprofil. NB! Merk at det ofte er to ulike type keycard på markedet, enten Skidata eller Axess, som nødvendigvis ikke fungerer om hverandre. Det opp til hvert enkelt alpinanleggs policy å regulere dette, og dessverre ikke noe Skioo er herre over.

    Etter at du har validert et gyldig keycard i applikasjonen, så må du velge mellom to forskjellige betalingsmåter: ‘Automatisk betaling’ eller ‘Forhåndsbetaling’.

    • Med  ‘Automatisk betaling’ (anbefalt) blir betalingskortet automatisk belastet i etterkant av ditt konsum, akkurat som f.eks. Über. Du trenger ikke å bekymre deg for å passe på saldoen.  
    • Med ‘Forhåndsbetaling’ setter du jevnlig inn et selvvalgt beløp på ditt keycard, hvor minimumsbeløpet er tilsvarende prisen for et dagskort, for at det skal fungere.

    Når registreringen er fullført kan du sjekke saldoen og transaksjonene dine mens du er på farten, og du kan enkelt behandle dine keycards i kontoen din.

    Kan jeg legge til flere brukere på min Skioo-konto?

    Ja, det kan du. Når du har opprettet din egen brukerkonto, kan du legge til ett eller flere familiemedlemmer som tilleggsbrukere i kontoen din. Du har da full og umiddelbar kontroll over alle transaksjoner, keycards og kontoinnstillinger for alle dine registrerte familiemedlemmer.

    Trenger jeg et keycard for å bruke Skioo?

    Ja, det gjør du. For å kunne bruke Skioo ved alpinanlegget må du registrere minst ett gyldig keycard på kontoen din. For å gjøre det må du gå til menyen oppe i venstre hjørne i Skioo-kontoen din. Velg så ‘Brukere’-knappen og brukeren du ønsker. Til slutt trykker du på plussknappen på bunnen av siden, og registrerer ditt keycard. NB! Du kan kun ha ett aktivt keycard per bruker for h.h.v. Skidata og Axess

    Hvis du ikke har et keycard, kan du bestille ditt personaliserte Skioo keycard for bare 50 NOK. Når du har bestilt ditt nye keycard blir det sendt direkte til din registrerte adresse innen få virkedager. Alternativt kan du kjøpe et keycard i billettluken og legge det til din Skioo-konto..

    Når du har registrert et keycard og validert en betalingsform på din konto, er det bare å ha det med seg i jakken og stikke i bakken.

    Merk at det finnes flere typer keycard, og de fungerer nødvendigvis ikke om hverandre. Se mer info lenger ned.

    Jeg har ikke noe keycard. Hva gjør jeg da?

    Hvis du ikke har et keycard liggende, kan du bestille ditt personaliserte Skioo keycard for bare 50 NOK. Dette gjør du ved å velge “Legg til keycard”-knappen og deretter velge “Bestill keycard”. Når du har bestilt ditt nye keycard blir det sendt direkte til din registrerte adresse innen få virkedager. Alternativt kan du kjøpe et keycard i billettluken og legge det til din Skioo-konto på stedet. Du kan også etter-registrere keycard i din brukerprofil når som helst.

    Når du har registrert et keycard på din konto, er det bare å ha det med seg i jakken og stikke i bakken. NB! Husk at du ikke bør legge flere keycards i samme lomme når du er i bakken, fordi det da vil oppstå problemer med å lese RFID-signalene i kortene. Ha derfor kun alltid det aktuelle keycardet på den ene siden av kroppen din, som oftest på venstre side.

    Kan flere brukere benytte samme keycard?

    Nei; flere Skioo-brukere kan ikke bruke samme keycard. For å kunne passere gjennom vendekorset må hver Skioo-bruker ha sitt eget personlige keycard, korrekt registrert i forhold til alder.

    For å legge til et keycard til en bestemt bruker, så velger du først riktig bruker. Deretter “Administrèr bruker” og “Legg til keycard”.

    Mitt Skioo-registrerte keycard virket ikke ved vendekorset. Hva er feil?

    Hvis du ikke kan passere gjennom alpinanleggets vendekors med keycardet ditt, så må du først sjekke om kredittkortet som er tilknyttet Skioo-kontoen din fremdeles er gyldig. Dersom du har valgt forhåndsbetaling, så er minstebeløpet du må lade opp 250 NOK, eller prisen for et dagskort i det aktuelle anlegget.

    Deretter må du forsikre deg om at keycardet som er registrert i din Skioo-konto aksepteres hos ditt valgte alpinanlegg. Vær klar over at alpinanlegg i Europa benytter seg av ett av de to følgende adgangskontrollsystem i vendekorsene sine: Skidata eller Axess. Skidata-keycards er generelt ikke kompatible med alpinanlegg som benytter seg av systemene til Axess. På samme måte er Axess sine keycards generelt ikke kompatible med alpinanlegg som benytter seg av systemene til Skidata. Passeringsproblemer med keycards kan derfor forekomme når et Skidata-keycard blir brukt ved et Axess-tilkoblet alpinanlegg, og motsatt. Det finnes dog en bestemt korttype som normalt fungerer hos begge leverandører, men med begrensninger (datalag) i antall anlegg hvor kortene vil virke.

    For å sjekke om ditt keycard er et Axess- eller Skidata-kort, se på serienummerets format på keycardet (vanligvis plassert på baksiden av kortet):

    • Serienumrene til Axess-keycards (også kalt Smart Cards) følger vanligvis dette formatet:

    WTP : XXXXXXXX-XXX-XXX

    • Serienumrene til Skidata-keycards følger vanligvis dette formatet:

    DTA : XX-XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX-X

    Til slutt kan du se på vår side for Partneranlegg, hvor hvert enkelt alpinanleggs respektive adgangskontrollsystem (Skidata eller Axess) er beskrevet.

    Hvis du fremdeles har problemer, kan du gå til siden for Kundestøtte for å komme i kontakt med en våre hyggelige kundebehandlere.

    Jeg har mistet keycard mitt. Hva gjør jeg nå?

    Hvis du har mistet ditt keycard, så har du muligheten til å blokkere det umiddelbart i Skioo-kontoen. Husk at så fort du har blokkert et keycard, så kan det ikke reaktiveres eller brukes av andre familiemedlemmer.

    For å blokkere et keycard, velg først menyen øverst i venstre side i Skioo-kontoen din. Velg ‘Brukere’-knappen og brukeren det gjelder, så “Pluss”-knappen ned til høyre for Keycard-valg. Deretter velger du det kortet som du ønsker å blokkere ved å trykke på ‘Blokkèr Keycard’-knappen.

    Hvilke betalingsmåter tilbyr Skioo?

    For å aktivere din Skioo-konto må du velge mellom to betalingsmåter:

    • Med ‘Automatisk betaling’ (anbefalt) vil din konto automatisk bli trukket etter at du har kjørt.
    • Med ‘Forhåndsbetaling’ legger du jevnlig til et valgfritt beløp på kontoen din. Med denne betalingsmåten må du følge med på hvor mye du har igjen på Skioo-kontoen din (noe du kan gjøre når du vil). Du må også passe på at saldoen alltid inneholder et minimumsbeløp på minsteprisen for dagskort (voksen) i det anlegget du har tenkt å besøke.

    Husk at med begge betalingsmåtene blir du kun belastet etter alpinanleggets beste tilgjengelige pris.

    Kan jeg bytte fra en betalingsmåte til en annen?

    Ja, du har muligheten til å bytte fra en betalingsmåte til en annen når som helst. Inne på din brukerkonto velger du “Betaling”- knappen, og deretter “Administrèr betaling”.

    Hvis jeg velger Forhåndsbetaling, hvor lenge vil pengene mine være disponible?

    Hvis du velger ’Forhåndsbetaling’ som betalingsmåte, vil pengene bli værende på brukerkontoen din i 24 måneder (730 dager). Hvis ditt keycard ikke har vært i bruk i løpet av en 18-månedersperiode (530 dager), sender Skioo deg en påminnelse.

    Etter 24 måneder (730 dager), hvis du ikke har brukt ditt keycard, vil både Skioo-kontoen og keycardet tilknyttet kontoen utløpe, og du vil ikke kunne få pengene tilbake.

    Kan Skioo ta betalt per kjørte time?

    Nei, Skioo tar ikke betalt for hver time du står på ski.

    Fra et teknisk standpunkt er det ingenting som hindrer Skioo i å kreve betaling per time, men vi følger prismodellene til hvert av våre partneranlegg. Ettersom ingen av våre nåværende partneranlegg tilbyr timesbetaling, vil heller ikke vi kunne tilby deg dette.

    Når det er sagt, kan vi forsikre deg med at Skioo kun gir deg alpinanleggets beste tilgjengelige priser.

    Det ser ut til at jeg er trukket feil beløp. Kan dere rette opp i dette?

    Hvis du har blitt trukket feil beløp eller finner en feil på kvitteringen, kan du besøke våre Kundestøttesider for å komme i kontakt med en av våre hyggelige kundebehandlere. Vårt team vil da hjelpe deg og ordner opp hvis noe er feil.

    Hvorfor stemmer ikke beløpet som vises på brukerkontoen min med det som er oppført i betalingsoversikten?

    Saldoen din blir alltid vist i sanntid, til og med hvis transaksjonen ennå ikke er gjennomført. Derfor kan det være en liten forskjell mellom beløpet som vises i saldoen din og den som vises i betalingsoversikten. Forskjellen rettes vanligvis automatisk når transaksjonen er gjennomført av banken.

    Jeg representerer at alpinanlegg som ønsker å bli Skioo-partner. Hvordan kan jeg kontakte dere?

    Vi vil gjerne høre fra deg! Hvis du representerer et norsk eller svensk alpinanlegg, vennligst ta kontakt med vårt team i Oslo på endre(a)skioo.com

    I hvilke alpinanlegg kan jeg benytte Skioo?

    Skioo kan kun benyttes hos alpinanlegg som er med i vårt partnernettverk. Vi er for øyeblikket i dialog med stadig flere alpinanlegg i Sveits og Norge angående fremtidige samarbeid.

    Husk å sjekke vår Partneranlegg-side jevnlig for en oppdatert liste over våre partneranlegg. Hvis du ønsker å spørre oss om et bestemt alpinanlegg, er det bare å kontakte oss ved å besøke vår Kundestøtteside.

    Mitt favorittanlegg ser ikke ut til å være Skioo-partner. Hvorfor det?

    Selv om vi er i samtale med mange alpinanlegg over hele Norge angående fremtidige samarbeid, er noen alpinanlegg fremdeles ikke kompatible med Skioo. Husk å sjekke vår Partneranleggside jevnlig for en oppdatert liste over våre partneranlegg.

    I tillegg ønsker vi å høre fra deg! Vi vil gjerne at du kontakter oss og lar oss vite hvilke av dine favorittanlegg som bør legges til listen vår. Du kan også etterspørre Skioo i ditt anlegg.

    Har Skioo et lojalitetsprogram?

    Vi holder for tiden på å utvikle et lojalitetsprogram som gir deg rabatter og andre fordeler gjennom hele skisesongen. Vi gir deg beskjed når programmet blir lansert gjennom vårt nyhetsbrev. Følg med!

    Hvordan aktiverer jeg en kampanjekode?

    Du kan legge til en kampanjekode under ‘Kampanjer’ i Skioo-kontoen din. Kampanjekoden vil da gjelde for alle brukere som har blitt registrert på din konto før kampanjekoden ble lagt til.

    Det ser ikke ut som at kampanjekoden min virker. Hva gjør jeg?

    En kampanjekode kan kun benyttes en gang. Hvis du allerede har brukt en kampanjekode da du registrerte Skioo-kontoen din, kan du ikke bruke flere kampanjekoder den sesongen.

    Hvis du fremdeles har problemer med å aktivere kampanjekode din, er det bare å ta kontakt med oss gjennom vår Kundestøtteside. Våre hyggelige kundebehandlere hjelper deg og ordner opp hvis noe er feil.

    Kan jeg kjøpe Skioo gavekort?

    Du kan nå kjøpe Skioo gavekort på vår nettside, klikk here for å kommer til siden for gavekort.